9 redenen waarom je moet mediteren bij een burn-out

MeditatiePositieve effecten

Ik mediteer al sinds vrij jong. Toch heb ik tijdens mijn eigen burn-out de positieve effecten van het mediteren pas het sterkst gemerkt. Het heeft me heel veel geholpen op mijn weg naar herstel. Het is om die reden dat ik cliënten meteen leer om te mediteren. En ook zij bevestigen het effect.

Die positieve effecten die ik ondervonden heb, worden ondersteund door uitgebreid wetenschappelijk onderzoek. Hieruit blijkt meditatie te helpen bij zowel het herstel als ter voorkoming van een burn-out en stress in het algemeen.

13 redenen

Nu vraag je je zeker af of ik niet kan tellen? Ik noem hieronder 12 redenen. Daarvan zijn er 9 die directe invloed hebben op burn-out of de gevolgen van burn-out. De andere 4 wilde ik niet onvermeld laten, ook al hebben ze geen directe invloed op de burn-out.

Na de redenen vertel ik je ook wat je moet doen om deze positieve effecten zoveel mogelijk te krijgen en wat redenen kunnen zijn om niet te mediteren.

Maar nu eerst de redenen waarom wel…

1. Vermindert stress

Meditatie vermindert stress en stressgevoeligheid. Burn-out wordt veroorzaakt door stress. Simpeler dan dit kan het haast niet zijn.

2. Vermindert depressie

Depressie komt vaak voor bij burn-out. Verschillende onderzoeken tonen aan dat meditatie depressie vermindert of voorkomt.

3. Vermindert angst

Net als depressie komt angst vaak voor bij burn-out. Zowel algemene paniek als fobieën. Meditatie doet 2 dingen met angst: het vermindert angst en het maakt je minder gevoelig voor de effecten van angst.

4. Geeft emotionele balans

Meditatie helpt om minder beïnvloed te worden door je emoties. Ook de emoties die versterkt worden door burn-out, zoals irritatie, verdriet en angst. Meditatie helpt je de regie te behouden, wanneer er emotie opkomt.

5. Maakt je positiever

Uit onderzoek blijkt dat door meditatie het aantal positieve gedachtes toeneemt. Meer positieve gedachten zorgt voor meer rust en meer energie. Jezelf forceren om positief te denken blijkt niet te werken. Meditatie gelukkig wel.

6. Verbetert je concentratie

Burn-out heeft een sterk negatief effect op de concentratie. Ik weet nog dat ik me echt niet langer dan een paar minuten op iets kon focussen. Meditatie helpt hier een handje bij.

7. Beter geheugen

Burn-out heeft een negatief effect op ons geheugen. Het is vaak een van de waarschuwingssignalen. Meditatie versterkt het gebied in de hersens waar ons geheugen zit. Iets wat je dan dus goed kunt gebruiken.

8. Versterkt je immuunsysteem

Stress en burn-out tasten ons immuunsysteem aan en kunnen het zelfs vrijwel uitschakelen. Niet zo best dus. Gelukkig helpt meditatie hier ook weer bij, volgens verschillende onderzoeken.

9. Betere nachtrust

Slaap en rust zijn belangrijk voor de herstel van een burn-out, maar door de verhoogde alertheid van ons brein slapen we slechter. Meditatie helpt om meer uit je slaap te halen, wat positief is voor je herstel.

10. Gaat veroudering tegen

Meditatie gaat twee verouderingsprocessen tegen. Het vermindert de veroudering van de hersens, door de grijze massa die in de hersens zit in stand te houden. De veroudering van het lichaam gaat het tegen doordat het ons DNA intact houdt.

11. Minder eenzaam

Meditatie heeft tot gevolg dat je meer verbinding voelt met de mensen in je leven, waardoor het een gevoel van eenzaamheid tegengaat.

12. Meer compassie

Mensen die regelmatig mediteren hebben meer compassie voor hun medemens.

13. Meer geluk

Volgens onderzoek word je ook gelukkiger van mediteren. Mensen rapporteren meer geluk en er is een sterke verbinding tussen de hersenhelften meetbaar, wat ook een indicatie van het geluk is.

Wanneer niet mediteren

Meditatie is voor bijna iedereen goed, maar niet helemaal voor iedereen. Verkeerd mediteren kan juist bij een burn-out negatieve effecten hebben. Ook is mediteren af te raden wanneer je met ernstige psychische klachten zit, zoals zware depressie, schizofrenie of psychose. Onvoldoende verwerkte ernstige trauma’s zijn ook een reden om (voorlopig) niet te gaan mediteren.

Beginnen met mediteren

Mediteren is niet hetzelfde als even op een kussentje of stoel zitten met je ogen dicht. Er komt meer bij kijken. Wil je echt de positieve effecten behalen, dan zul je dus moeten leren hoe je mediteert. Ik adviseer dat onder begeleiding te doen. Dit kan bij mij tijdens mijn meditatieavond of bij een meditatiegroep of -training. Let op dat je een begeleider kiest die op de hoogte is van de contra-indicaties en die de wisselwerking tussen burn-out en meditatie kent.

Mediteer je nog niet of weet je niet zeker of je het goed doet, zoek dan begeleiding. Elke dinsdagavond kun je hiervoor bij mij terecht in Arnhem. Meld je snel aan.

Heb je ervaring met meditatie? Wil je dat dan met mij en de andere lezers delen in het commentaarveld hieronder?

Deel dit bericht op:
Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedinmail

Een reactie plaatsen

Elke dag energie in 10 eenvoudige stappen

Met dit e-boek kan ik je helpen om elke dag energie te krijgen en te houden.

Voldoende energie hebben zorgt voor:

  • goed humeur
  • tegen de ups en downs van het leven kunnen
  • lekker in je vel zitten